FORMAT STELLEN VAN SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE

 

 

 

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE

Ex. artikel 43 Reglement van orde van de raad 2006

 

 

 

Nummer #                                                                                     (In te vullen door de raadsgriffie)

 

 

Datum: 23 oktober 2006

 

 

Aan de voorzitter van de gemeenteraad.

 

Steller vragen: BPA

 

 

Onderwerp:  Geen onbemand tankstation in Kruiskamp

 

 

Aan: het College van B&W der Gemeente Amersfoort, t.a.v. de burgemeester,

mevrouw A. van Vliet-Kuiper,               

 

                                                                                               

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het College van B&W stellen.

 

Onderwerp: Geen onbemand tankstation in Kruiskamp

 

 

Volgens een nieuwsbericht in de AD/AC van 20 oktober 2006 wordt het bemande benzinetankstation van garage Blom op de hoek Van Randwijcklaan/Pullstraat omgebouwd tot een onbemand tankstation.

 

Naar het oordeel van de Burger Partij Amersfoort ( BPA ) hoort een onbemand tankstation niet thuis midden in een woonbuurt.

 

De afstand van de benzinepompen tot gevoelige woning- en kantoor en horecabestemmingen bedraagt in dit geval minder dan 20 meter.

 

De BPA vreest bovendien soortgelijke onveilige milieuovertredingen ( bijv. bij het laden en lossen van benzine door onervaren, alleen maar buitenlands sprekende tankwagen chauffeurs, zonder dat er iemand van het tankstation zelf aanwezig is ) als met het Tinqstation aan de Soesterweg.

 

 

 

 

 

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

 

1.       Is het College van bovenstaande ontwikkelingen op de hoogte ?

2.       Klopt het nieuwsbericht in de AC/AD editie d.d. 20 oktober 2006 dat met ingang van zaterdag 28 oktober a.s. het bemande tankstation van garage Blom op de hoek Van Randwijcklaan/Pullstraat stopt en door een nieuwe huurder van het perceel wordt voortgezet als een onbemand tankstation?

3.       Is er volgens het college van de verandering van een bemand tankstation naar een onbemand tankstation vergunning verleend c.q. melding gemaakt?

4.       Zijn er volgens het college naast het besluit eisen tankstations en bijbehorende milieuvoorschriften nog andere wijzigingsplannen die vergunningplichtig zijn en zo ja, hoe is de stand van zaken voor wat betreft de benodigde toestemmingen?

5.       Deelt het college de mening van de Burger Partij Amersfoort ( BPA ) dat onbemande tankstations niet midden in een woonomgeving thuishoren, zeker nu op de bewuste locatie sprake is van gevoelige bestemmingen als wonen en kantoor binnen een afstand van 20 meter van het tankstation ?

6.       Welke stappen onderneemt het college c.q. heeft het college ondernomen om onveilige situaties zoals die zich hebben voorgedaan bij het Tinqstation aan de Soesterweg te voorkomen?

 

 

Met vriendelijke groeten,

 

Namens de fractie van de Burger Partij Amersfoort ( BPA )

 

Ruud Schulten

 

 

Indien nodig

  • Toelichting

 

 

Ondertekening en naam,

 

Hans van Wegen, fractievoorzitter BPA.

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 28 november 2006).

 

 

1         Ja.

 

2         Het is ons bekend dat per ingang van 28 oktober 2006 het tankstation van Blom aan de Van Randwijcklaan 8 te Amersfoort stopt en na een verbouwing per 15 december 2006 wordt voortgezet als onbemand “Tango” tankstation. De heer Blom heeft het gehele vastgoed, dus garagebedrijf en tankstation, volgens zijn zeggen verkocht aan Amers Vastgoed en de overdracht vindt 2 januari 2007 plaats. Amers Vastgoed heeft het contract met Tango overgenomen.

 

3         Het vooroverleg voor de milieuvergunning is begin 2005 met het Gewest Eemland gestart en de feitelijke aanvraag is op 3 oktober 2005 ingediend. De ontwerpbeschikking heeft in de periode van 14 juni tot en met 27 juli 2006 ter inzage gelegen. Op 18 augustus 2006 is een milieuvergunning verleend voor het onbemande tankstation die op 5 oktober 2006 onherroepelijk is geworden. Deze definitieve beschikking heeft van 24 augustus tot en met 5 oktober ter inzage gelegen. De reden van de lange duur van de procedure (9 mnd i.p.v. 6) lag in het onderzoek naar de mogelijkheid van de uitvoering van extra veiligheidsvoorzieningen die op grond van de kwantitatieve risico analyse noodzakelijk werden geacht.

 

4         Naast de milieuvergunning:

a.       is op 26 oktober 2006 een bouwaanvraag ingediend voor de bouw van een technische ruimte aan de zijde van de Pullstraat waar momenteel een berging aanwezig is.

b.       wordt in overleg met de wegbeheerder van Amersfoort de op grond van de milieuvergunning noodzakelijke veiligheidsvoorziening in het wegdek van de Pullstraat aangebracht.

c.       hebben wij een melding ontvangen voor een wijziging op het bestaand (bodem)saneringsplan. Het bestaande saneringsplan bestaat uit monitoring en een beperkte beheersmaatregel (onttrekking) aan de zijde Van Goudoeverstraat. De wijziging gaat over het vervangen van de tanks en de hiervoor benodigde grondwateronttrekking. Wij stemmen in met dit wijzigingsvoorstel (e.e.a. conform art. 39.4 van de Wbb). Ze kunnen na publicatie van de melding starten met de "sanerings"werkzaamheden. Publicatie van genoemde melding heeft 1 november j.l. plaatsgevonden

 

5         Indien een inrichting waarop de Wet milieubeheer van toepassing is, kan voldoen aan de daaraan op grond van die wet te stellen eisen, dit met inachtneming van de omgevingskenmerken, dan hebben wij daar geen bezwaren tegen.  Als een inrichting de aan haar opgelegde voorwaarden niet nakomt kan het college van B&W optreden overeenkomstig de door haar vastgestelde handhavingstrategie.

 

6         Voor zowel het tankstation van Tinq aan de Soesterweg als dat van Tango aan de Van Randwijcklaan (maar ook het Stam tankstation aan de Kapelweg) zijn kwantitatieve risicoanalyses (QRA) opgesteld. Hoewel dit landelijk niet gebruikelijk is, worden deze door ons gevraagd bij een verzoek om een vergunning voor een onbemand tankstation dat is gelegen op een afstand van minder dan 20 meter van woningen van derden. Dit om inzicht te krijgen in de gevolgen in het veiligheidsrisico voor de omgeving van de inrichting. Uitgangspunt daarbij is dat de zogenaamde plaatsgebonden risicocontour (te weten de 10-6-contour)  niet over kwetsbare gebouwen zoals woningen van derden mag zijn gelegen.

De QRA wordt vervolgens door het RIVM te Bilthoven beoordeeld op de juistheid van de uitgangspunten en de toegepaste rekenmethodiek.

 

In het geval van Tango bleek dat door het aanbrengen van extra veiligheidsvoorzieningen de 10-6 contour niet over kwetsbare gebouwen is gelegen. Voor het Tinq station bleek dat daaraan niet kon worden voldaan, gelet op de aanwezige woning van derden boven het direct aan het tankstation gelegen garagebedrijf.

 

Het feitelijke verschil tussen Tinq en Tango is dat in het geval van Tango er door het Gewest Eemland in goed overleg met de inrichtingdrijver oplossingen en voorzieningen zijn gezocht voor het ontstane veiligheidsrisico, waarvan wij de zekerheid hebben dat die worden uitgevoerd voordat de inrichting geopend wordt. Tinq daarentegen heeft getracht zonder enige vorm van vooroverleg met het Gewest Eemland haar station om te bouwen tot een onbemand tankstation, waarbij gaande het proces bleek dat dat op die locatie gelet op bovenstaand veiligheidsrisico niet mogelijk was. Dit was voor ons reden om bij Tinq streng te handhaven en op te treden. We verwachten bij Tango deze problemen niet.